Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

V.Z.K. staat voor Van Zessen Klaar.

Van zessen klaar betekent volgens de dikke van Dale, dat dit mensen zijn die van aanpakken houden. Voor VZK had dit nog een betekenis. Vooral in de beginperiode waren alle leden boeren die overdag de handen behoorlijk uit de mouwen moesten steken.

VZK bestaat dit jaar 94 jaar. Voor de oprichting werd er ook al gekorfbald. Dat gebeurde op de heide, waarbij een rode zakdoek gevuld met heide als 'Bal' fungeerde. De lijnen bestonden uit wit zand. Op 23 augustus 1923 werd VZK een feit. In het begin was het echt pionieren. Een vast speel terrein bestond er niet, de leden waren afhankelijk van een boer die een stuk weiland wilde afstaan.
Wel beschikte de vereniging over echte ballen.

In de notulen staat dat het aanschaffen van 2 korven en 2 ballen een investering van f23,90 (€10,86) vergde. In 1926 werd de Heer Timmerman aangesteld als trainer voor 200 halve centen. Maar VZK deed ook aan toneel. In de zomer werd er gekorfbald en 's winters werd er geoefend voor de uitvoering, die plaatsvond in het plaatselijke café.

VZK was de eerste sportvereniging in Haule. In 1924 maakte de vereniging haar debuut in de competitie. Omdat de club over 6 Heren en slecht 3 Dames beschikte verleende de Friese Korfbalbond dispensatie. De dames hoefden in die tijd ook minder contributie te betalen. Die regeling gold om leden te trekken. Dat er minder vrouwen waren kwam doordat die pas lid mochten worden als ze 15 waren en meestal stopten ze weer als ze gingen trouwen.

In 1942 kreeg VZK voor het eerst aspiranten. Die werden getraind door Siebe Jouwsma, onderwijzer aan de lagere school. 1971 is een ander belangrijk jaartal in de geschiedenis. In dit jaartal kreeg de vereniging eindelijk de beschikking over een eigen sportterrein. Echter zonder kleedgelegenheid. In 1940 werd VZK kampioen in de 1e klasse FKB en promoveerde naar de overgangsklasse. Na een paar wedstrijden moest de ploeg helaas worden terug getrokken omdat er te weinig spelers waren. Een ander hoogtepunt vond 1992 plaats toen werd het kampioenschap in de 1e klasse behaald en later ook de Friese titel. Door deze overwinning mocht VZK meedoen aan het Nederlandse Kampioenschap in Tilburg. Daar werd VZK 5de.

VZK 1 speelt op dit moment 3e klasse regio Noord in een samenwerking met SV Donkerbroek. Naast een 1e, 2e en 3e team zijn er bij de jeugd teams in alle leeftijdklassen ( F t/m A ) in de competitie.

Deze pagina is vernieuwd in december 2016.

Gaat u akkoord?